Print

Η μνήμη σας: Τρόποι για προστασία και βελτίωση της

Το χρόνιο παρατεταμένο στρες επηρεάζει αρνητικά τη μνήμη

Είναι φυσιολογικό κάποτε να ξεχνούμε πράγματα. Με την αύξηση της ηλικίας μας παρατηρούμε, ότι ξεχνούμε πιο συχνά.

Εκτός από την ηλικία υπάρχουν και άλλοι παράγοντες ή ασθένειες που συμβάλλουν στο να μειώνεται η μνήμη μας.

Ευτυχώς υπάρχουν πολλές τέτοιες καταστάσεις που εάν ανιχνευθούν έγκαιρα και αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά, τότε η απώλεια μνήμης είναι ανατρέψιμη.

Όσο πιο γρήγορα αντιληφθούμε ότι υποφέρει η μνήμη μας από κάποια συγκεκριμένη αιτία τόσο πιο καλά είναι. Εάν αφήσουμε μια κατάσταση χωρίς διορθωτικά μέτρα, πιθανόν τα προβλήματα της μνήμης μας, να επιδεινωθούν και ίσως δημιουργηθούν μόνιμες βλάβες.

Το χρόνιο παρατεταμένο στρες που είναι τόσο συχνό σήμερα στη ζωή μας, επηρεάζει αρνητικά τη μνήμη μας.

Είναι σημαντικό να βρούμε τρόπους σωστού ελέγχου και χειρισμού του στρες για να μπορέσουμε να διατηρήσουμε τη μνήμη μας για πολλά χρόνια στο μέγιστο βαθμό των δυνατοτήτων της. 

Επίσης πρέπει να γνωρίζουμε ότι ένα πολύ μεγάλο και έντονο στρες που προκύπτει όταν συμβεί ένα καταστροφικό γεγονός ή η απώλεια ενός πολύ αγαπημένου προσώπου μας, μπορεί να προκαλέσει καίριο πλήγμα στις δυνατότητες της μνήμης μας.

Υπάρχει μια άμεση σχέση μεταξύ στέρησης ύπνου και προβλημάτων της μνήμης.

Ο καλός ύπνος είναι απαραίτητος για την ορθή λειτουργία της μνήμης. Έρευνες έχουν δείξει ότι χρειάζονται τουλάχιστο 6 ώρες ύπνου για να μπορεί η μνήμη να αποδίδει στο μέγιστο των δυνατοτήτων της.

Είναι πολύ σημαντικό να μην αγνοούμε και να παραμελούμε τις απαιτήσεις του σώματός μας για ύπνο. Εάν το εφοδιάσουμε με τον απαραίτητο ύπνο, τότε όχι μόνο η μνήμη θα είναι καλύτερη αλλά παράλληλα θα είμαστε σε καλύτερη θέση να αντιμετωπίσουμε το καθημερινό στρες.

Η κατάθλιψη είναι αιτία που εξασθενεί τη μνήμη

Η κατάθλιψη στην εποχή μας έχει γίνει μια συχνή πάθηση. Μπορεί να εμφανιστεί σε όλες τις ηλικίες. Οι λόγοι που προκαλούν την κατάθλιψη είναι πολλοί.

Γεγονότα που τραυματίζουν ιδιαίτερα σοβαρά την ανθρώπινη ψυχή, όπως για παράδειγμα η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, συνοδεύονται από κατάθλιψη και οδηγούν σε ανεπάρκειες της μνήμης.

Είναι σημαντικό σε περιπτώσεις κατάθλιψης να αναζητείται η συμβουλή και βοήθεια από εξειδικευμένο γιατρό. Η ορθή αντιμετώπιση της κατάθλιψης επιτρέπει στη μνήμη να αποκατασταθεί πλήρως. Αντίθετα μπορεί να συνεχίζει να επιδεινώνεται.

Επίσης σε τέτοιες περιπτώσεις είναι σημαντικό ο γιατρός να αξιολογήσει εάν πράγματι τα προβλήματα μνήμης που παρατηρούνται έχουν σχέση με την κατάθλιψη ή με κάποια άλλη παθολογική κατάσταση. Η αναγνώριση μιας άλλης αιτίας είναι δυνατόν να οδηγήσει στην κατάλληλη αντιμετώπιση που θα βελτιώσει τη μνήμη.

Οι ασθένειες του θυρεοειδούς αδένα και ο διαβήτης που προσβάλλουν ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων, επηρεάζουν αρνητικά τη μνήμη

Η έγκαιρη διάγνωση παθήσεων του θυρεοειδούς θα αποτρέψει την περαιτέρω επιδείνωση της μνήμης. Οι παθήσεις του θυρεοειδούς αδένα μπορούν να εκδηλωθούν σε όλες τις ηλικίες.

Οι παθήσεις του θυρεοειδούς αδένα επηρεάζουν το 10% των ηλικιωμένων. Αυτό δείχνει ότι όταν ένας ηλικιωμένος αντιλαμβάνεται ότι η μνήμη του έχει πρόβλημα, τότε δεν πρέπει να το αμελεί και να θεωρεί ότι είναι λόγω ηλικίας. Η ορθή διάγνωση του προβλήματος της μνήμης του, θα οδηγήσει στην ορθή θεραπεία της πάθησης του θυρεοειδούς με βελτίωση της μνήμης.

Ο διαβήτης έχει καταστεί μια παγκόσμια μάστιγα. Πολλοί ασθενείς δεν αντιμετωπίζουν σωστά την πάθηση τους. Οι βλάβες του αγγειακού συστήματος που συνεχίζουν να εγκαθίστανται σε ένα διαβητικό που δεν ελέγχει καλά την πάθηση του, συμβάλλουν στην επιδείνωση της μνήμης του.

Παράλληλα δυστυχώς, υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων στους οποίους ενώ υπάρχει ο σακχαρώδης διαβήτης, η διάγνωση δεν έχει γίνει. Επίσης υπάρχουν και πολλοί στους οποίους έχει εγκατασταθεί ο προδιαβήτης και δεν το γνωρίζουν ή δεν λαμβάνουν οποιαδήποτε μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Η αντιμετώπιση και ορθός έλεγχος του διαβήτη βελτιώνει τη μνήμη. Άλλες χρόνιες ασθένειες του ήπατος, των πνευμόνων, των νεφρών επηρεάζουν τη μνήμη αρνητικά. Και στις περιπτώσεις αυτές η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία βελτιώνουν την κατάσταση και αποτρέπουν περαιτέρω επιδείνωση.

Πρέπει εδώ να προσθέσουμε ότι ασθένειες που προσβάλλουν το κεντρικό νευρικό σύστημα, όπως η εγκεφαλίτιδα, η μηνιγγίτιδα μπορούν να προκαλέσουν απώλειες μνήμης. Επίσης άλλες σοβαρές λοιμώξεις έχουν τη δυνατότητα να προκαλέσουν σύγχυση και διαταραχές μνήμης.

Η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση των μολύνσεων του κεντρικού νευρικού συστήματος και άλλων οργάνων αποτρέπει τον κίνδυνο εγκατάστασης μακροχρόνιων ή και μόνιμων διαταραχών της μνήμης. 

Ο αλκοολισμός, τα ναρκωτικά και ορισμένα φάρμακα, προκαλούν απώλεια μνήμης ή και εκφυλισμό των άλλων πνευματικών ικανοτήτων 

Οι αλκοολικοί αρχικά έχουν προβλήματα της πρόσφατης μνήμης. Στη συνέχεια η αμνησία που παρουσιάζουν επιδεινώνεται με προβλήματα της μακροχρόνιας μνήμης.

Η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ (1 έως 2 ποτά για άνδρες και 1 ποτό για γυναίκες, ημερησίως), δεν βλάπτει τον εγκέφαλο. Αντίθετα η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ είναι τοξική για τον εγκέφαλο και για τη μνήμη.

Τα ναρκωτικά βλάπτουν τον εγκέφαλο και μειώνουν τις πνευματικές δυνατότητες. Είναι γνωστό το παράδειγμα του ναρκωτικού έκσταση, που προκαλεί σοβαρές βλάβες στη μνήμη.

Επίσης φάρμακα που χορηγούνται για διάφορες παθήσεις μπορούν να επηρεάζουν τη μνήμη. Φάρμακα που ανήκουν στις κατηγορίες των υπνωτικών, ηρεμιστικών, αντιισταμινικών, αντικαταθλιπτικών, αναλγητικών, επηρεάζουν τη μνήμη. Οι ηλικιωμένοι είναι πιο ευάλωτοι στα φάρμακα αυτά διότι ο μεταβολισμός τους επιβραδύνεται αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο για πιθανά προβλήματα.

Τα προβλήματα μνήμης λόγω φαρμάκων είναι ανατρέψιμα όταν διακοπεί το ένοχο φάρμακο. Ο γιατρός θα πρέπει να επισημάνει μια τέτοια επιπλοκή, να τροποποιήσει τη θεραπεία με τρόπο που θα βελτιώσει τη μνήμη.

Η έλλειψη ορισμένων βιταμινών μπορεί να βλάπτει τη μνήμη

Η βιταμίνη Β12 είναι αναγκαία για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου. Η καλή διατροφή δίνει στον οργανισμό τις απαραίτητες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που χρειάζονται. 

Η βιταμίνη Β12, υπάρχει στα ψάρια, αυγά, κρέας, πουλερικά, γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα. Βοηθά στο αιματολογικό σύστημα και στην υγεία του εγκεφάλου.

Είναι σημαντικό σε περίπτωση απώλειας μνήμης να εξετασθεί κατά πόσο οφείλεται σε έλλειψη βιταμίνης Β12. Η πιθανότητα έλλειψης βιταμίνης, είναι μεγαλύτερη σε ηλικιωμένους, σε άτομα με χρόνια πάθηση ή σε αυτούς που δεν έχουν καλή διατροφή.

Η διόρθωση της έλλειψης βιταμίνης θα βελτιώσει το πρόβλημα μνήμης. Αντίθετα η παράταση της έλλειψης μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω επιδείνωση και ίσως μη ανατρέψιμη βλάβη.

Συνοπτικά εμείς θα τονίσουμε ότι υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να προστατέψουμε και να βελτιώσουμε τη μνήμη μας.

Η αντιμετώπιση του στρες, ο καλός ύπνος, η υγιεινή διατροφή, η αντιμετώπιση της κατάθλιψης, η σωματική εξάσκηση, ορισμένες τεχνικές για να μην ξεχνούμε, η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία ασθενειών που παρουσιάζονται με αυξημένη συχνότητα, η καταπολέμηση του αλκοολισμού και των ναρκωτικών, είναι τρόποι που μας βοηθούν να διατηρήσουμε το πολύτιμο όπλο που είναι η μνήμη μας.

 

Κοινωνικά Δίκτυα